Luku 5: MIEHEN JA VAIMON VÄLINEN AVIOSUHDE 1:2
Mitä Paavali haluaa opettaa efesolaisille?
Ja mitä naimaton mies pystyy opettamaan avioliitossa eläville avioliitosta?
Paavali selvästikin tunsi Vanhan testamentin opetukset puolisoiden välisestä suhteesta.
Valotin opetusta Vanhan testamentin osalta edellisessä opetusjaksossani, joka luo pohjaa ymmärtäämistä Paavalin ohjeet ja neuvot kumuavat. Paavali ei siis nojaudu omaan kokemukseensa naimattomana miehenä, vaan luotaa ohjeensa Vanhan testamentin opetukeen. Olihan hän fariseus, tuntien Mooseksen kirjat, profeetat, runous- ja viisauskirjallisuuden sekä kansanasa historian läpi kotaisin.
”ALISTUKAA” MERKITYS
Paavalin opetus hämmentää nyky lukijaa:
21. Alistukaa toistenne tahtoon, Kristusta totellen.
22. Vaimot, suostukaa miehenne tahtoon niin kuin Herran tahtoon,
23. sillä mies on vaimonsa pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää; onhan hän seurakunnan, oman ruumiinsa, pelastaja.
24. Niin kuin seurakunta alistuu Kristuksen tahtoon, niin myös vaimon tulee kaikessa alistua miehensä tahtoon.
Paavalin opetus alistumisesta ei merkitse toisen tahdon vallan alle alistamumista tai toisen murtamista.
Jos yritämme ymmärtää Paavalin retoriikkaa oman länsimaisen kulttuurimme kautta ymmärtämättä kirjoittamisajankohdan olosuhteita ja historiaa, joudumme ristiriitaan.
Siksi haluan avata kirjeen historiallisia taustoja laajemmin.
Jakeen 21 alistuminen; hypotassomenoi,
kuten seuraavan jakeen 22 vaimojen alamaisuus kehotus ei ole toista polkevaa.
Tulee huomata, että alistuminen kohdistetaan molempiin osapuoliin.
Ensin miehelle ja vaimolle yhdessä ja sitten toistamiseen vaimolle.
Jakeessa 21 Paavali kirjoittaa saman käskyn molemmille:
Alistukaa toistenne tahtoon, Kristusta totellen.
Miksi näin?
Efesoksen artemiskultin takia, joka oli vääristänyt naisten suhtautumisen miehiinsä nähden. Paavalin opetuksen ydin oli miehen ja naisen tasa-arvoisuus.
Ef 5:21-33 sisältää Paavalin keskeisimpiä linjauksia aviopuolisoiden suhteesta toisiinsa.
On selvää, että Efeson kaupungin historialliset tilanteet kirjeen kirjoittamisajankohtana vaikuttivat asioihin ja syihin miksi Paavali käsitteli avioliittoa kuten käsitteli..
Efesos oli artemiskultin keskus.
Tunnettu myös nimellä ”Aasian valo”.
Jo Apostolien teot viittaa tähän tosiasiaan:
”Kaupungissa oli Demetrios niminen hopeaseppä, joka valmistutti hopeisia Artemiin temppelin kuvia…” (Apt 19:21).
Artemis; 1. Diana, Zeuksen ja Leoton tytär, Apollonin kaksoissisar oli kuun, metsästyksen ja hedelmällisyyden jumalatar, villieläinten ja nuorison jumalatar ja erityisesti nuorten tyttöjen suojelija.
Tämä kultti korosti jumalattarensa naiseutta jopa siinä määrin, että naisten muuten heikko yhteiskunnallinen asema parani.
Edes kreikkalaisten miesjumalien palvonta ei kyennyt kilpailemaan artemiskultin kanssa ja tämä oleellisesti vaikutti naisten suhtautumiseen tuoden lieveilmiöitä myös seurakuntaelämään.
Näistä lähtökohdista käsin Paavali halusi muistuttaa jumalallisesta tasa-arvosta avioliitossa, jota hän kuvasi Kristuksen herruuden kautta suhteessa seurakuntaan.
On siis mahdollista olettaa, että kristityt naiset seurakunnassa näkivät asemansa väärässä valossa.
Tätä puoltaa myös varhaisgnostilaisuuden ilmeneminen kaupungissa, johon palaamme tuonnempana.
Vaikuttaa siltä, että myös seurakunnassa vallitsi naisten keskuudessa epätietoisuutta siitä, että kunnioitus on molemminpuolista.
Jakeessa 22 alistuminen on käskymuodossa.
Ja tämä vain ja ainoastaan Efesoksen sen hetkisten tilanteiden takia.
Naiset nähtävästi luulivat itsestään liikoja.
PÄÄ
Kuitenkin Paavali ottaa peilikuvaksi Kristuksen suhteen seurakuntaansa:
”sillä mies on vaimonsa pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää” (j.23).
Katsomme erityisesti painotusta niin kuin, jonka tarkoitus ei ole mikään muu kuin osoittaa samankaltaisuutta.
Samankaltaisuus toistuu myös seuraavassa jakeessa (j.24):
”Niin kuin seurakunta alistuu Kristuksen tahtoon, niin myös vaimon tulee kaikessa alistua miehen tahtoon”.
Ensinnäkin Paavalin käyttämä sana pää on kreikaksi kefalee.
Pää ei tarkoita mitään ”pomoa” tai ”herraa ja hidalgoa”, joka saa määrätä kotona kaapinpaikan omien intressiensä mukaan.
Jos päällä tarkoitettaisiin tätä, niin miksi Paavali ei olisi käyttänyt toista sanaa arkhoon, pomo, itsevaltias, hallitusmies, esimies jne?
(katso Matt.20:25-28, jossa em. sana arjhoon esiintyy.
Jeesus käski opetuslapsiaan välttämään tällaista alistamista).
Tässä suhteessa onkin oikeutettua tulkita päänä olemisen merkitsevän edellä kulkemista, suojaavana esimerkkinä olemista.
Tämän vahvistaa myös jakeen 25 käsky, ei ehdotus vaan käsky miehille rakastaa vaimojaan niin kuin Kristus rakastaa seurakuntaansa.
Kyse ei ole kreikan kiihkeästä, omaa etua tavoittelevasta eeroksesta vaan rakkaudesta, joka on epäitsekästä, ottaen rakkauden kohteen huomioon.
Ja viimeisessä jakeessa Paavali aivan kuin sinetöi kaiken sanottavansa:
”jokaisen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään, ja vaimon tulee kunnioittaa miestään”.
Kunnioitus kuuluu avioliittoon.
Se on molemminpuolista.
Jos miehen rakkaus on vaimoa kunnioittavaa, on miehellä lupa odottaa (ei vaatia) vaimoltaan kunnioittavaa asennetta miestään kohtaan.
Ei liene epäselvää tämän valossa se, että kysymys alistumisesta tulee peilata kirjeen vastaanottajien sen hetkiseen tilanteeseen, jossa vaimot tai naiset artemiskultin ja gnostilaisuuden vaikutusten myötä pitivät itseään monessa suhteessa miehiä parempina.
Ja tämä väärin perustein.
”VALHETIETO”
Myös toinen nouseva harhaoppi oli tekemässä valtaustaan koko silloisessa maailmassa. Kyse oli ns. varhais-gnostilaisuuden esiinmarssista.
Gnostilaisuus (gnoosis = tieto) oli sekoite idän mystisistä uskonnoista ja filosofioista, jotka yksiselitteisesti mm. kielsivät Jumalan persoonallisuuden ja Jumalan Pojan ihmiseksi tulon.
Tähän myös apostoli Johannes reagoi ensimmäisessä kirjeessään (1Joh 4:1-6). Gnostilaisuus, jonka varhaisesta muodosta on nyt kyse, korosti sitä että mies on lähtöisin naisesta.
Paavali ottaa näihin seikkoihin kantaa mm. ensimmäisessä Timoteus kirjeessään. Timoteus oli seurakunnan paimenena juuri Efosossa.
Nainen oli tämän vanhan harhaopin mukaan miestä kaikinpuolin korkeammalla henkisellä asteikolla.
Vaikka eri tutkijat ovatkin toisiinsa nähden hieman eri kannalla gnostilaisuuden noususta, voidaan jo 50 luvulla jKr. nähdä gnostilaisuuteen viittaavia virtauksia, jotka sittemmin saivat lopullisen muotonsa toisella vuosisadalla.
Gnostilaisuutta voidaan verrata tämän päivän New Ageen, joka on useiden ismien ja uskontojen sekoite.
Ensimmäisen Timoteus kirjeen luvussa 6, jakeessa 20 Paavali varoittaa tästä harhaopista Timoteusta:
”Pidä tallessa, Timoteus, se mikä on uskottu sinun haltuusi!
Torju jumalattomat tyhjät puheet ja vastaväitteet, joita tiedon nimellä kulkeva valhetieto keksii”.
Tämä valhetieto, pseudonymuu gnooseoos; vale niminen tieto asetti naisen kaikessa miehen yläpuolelle.
Siksi Paavali sanoo niinkin voimakkaasti, ettei nainen saa hallita miestään (j. 12).
LOPPUPÄÄTELMÄT
Miltä osin voimme soveltaa ko. jaejaksoa?
Mielestäni siltä osin, mitä tulee aviopuolisoiden keskinäiseen kunnioitukseen.
Jaejakso ei anna missään kohden tilaa sukupuolten paremmuuskilpailulle,
vaan korostaa tasa-arvoa, joka nousee puhtaasta rakkaudesta.
Mies on perheensä pää, so. vaimon ja perheen turvallisuudesta ja hyvinvoinnista huolehtiva.
Tässä kohtaa on tietysti hyvä muistaa se, että perheen päänä oleminen ei ole sidoksissa rahapusiin.
Elämme maailmassa, jossa vaimo voi ammattinsa nojalla ansaita miestään enemmän. Toisissa perheissä opiskellaan ja jotkut elävät työttömyyden kanssa.
Päänä oleminen onkin mielestäni sidoksissa asenteeseen suhteessa omaan puoisoon. Peilinä kaikessa Kristuksen suhde seurakuntaansa.
Opetussarja jatkuu…
lauantai 10. huhtikuuta 2010
ASEMAMME KRISTUKSESSA - EFESSOLAISKIRJEEN SANOMA Osa 23
Lähettänyt Esa Sarvi klo 22.19
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
0 kommenttia:
Lähetä kommentti