UUDESTISYNTYMÄ
Keskeisin asia ymmärtää Jumalan valtakunnan dynamiikkaa ja päästä sisälle siihen mitä se on käytännössä, tapahtuu uudestisyntymisen kautta.
Uudestisyntymisen vaikuttaa jumaluuden kolmaspersoona Pyhä Henki.
Hän välittää ihmiselle pelastuksen, ollen sen sinetti (Ef.4:30).
Jeesus opetti uudestisyntymisestä yksityiskohtaiseti fariseukselle nimelta Nokodemos Johanneksen evanemlilumin luvussa 3:
1 Fariseusten joukossa oli Nikodemos-niminen mies, juutalaisten neuvoston jäsen.
2 Hän tuli yöllä Jeesuksen luo ja sanoi: "Rabbi, me tiedämme, että sinä olet Jumalan lähettämä opettaja. Ei kukaan pysty tekemään sellaisia tunnustekoja kuin sinä, ellei Jumala ole hänen kanssaan."
3 Jeesus vastasi hänelle: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
4 Nikodemos kysyi: "Miten joku voisi vanhana syntyä? Miten joku voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja syntyä toisen kerran?"
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä on syntynyt lihasta,
on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä.
7 Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.
Ei ole mitenkään poikkeavaa, ettei teologissa tiedekunnissa tai seminaareissa opeteta uudetsisyntymästä. Suomalisessa luterilaisessa katseteologiassa uudestisyntynmä sisodtaan katseopetukseen, jossa vesikate välittää uudestisyntymän ja kastetusta tulee kirkon jäsen.
Uudestisyntmän ymmärtämistä ei edellytetä, koska se perustellaan yksin Jumalan armoteoksi.
Uudestisyntymä on Jumalan armoteko, mutta Jeesus edellytti sen ymmärtämistä Nikodemokselta. Jeesus selitti sen yksityiskohtaisesti,
vaikka kysymys oli pappismiehestä!
Yhteys Jumalaan ei ole vain niin sanottu "uskonasia", vaan elävä, henkilökohtainen vuorovaikutussuhde.
Miksi muuten Jeesus sanoisi Johanneksen evankelimista Jumalan tuntemisesta näin voimakaasti:
"Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut,
niin kuin Isä tuntee minut ja minä Isän" (Joh.10:14-15)?
Huomaatko mikä tuntemisen insensitetti eli voimakkuus?!
"lampaani...tuntevat minut, niin kuin Isä tuntee minut ja minä Isän".
Suhteissa katsoaa uskonnollisuus tai uskonto.
Kritisnuksossa on kysymys suhteista Jumalaan ja ihmsiin.
Jeesus oli äärimmäisen epäuskonnollinen henkilö.
Samoilla linjoilla oli myös alkuseurakunta.
He eivät palvoneet tmeppelissä, heillä ei ollut uhrimenoja, sillä Kritus oli heidän uhrinsa.
Jos varhaista kristillisyyttä tarkastellaan siitä historiallisesta viitekehyksestä käsin, jossa se syntyi, edusti se tapoineen ja epämuodollisuuksineen kerikkaliselle kulttuurille ateisimia pahmimmallan.
Miksi?
Se ei tunnustanut keisaria jumalaksi vaan palvoi ristiinnaulittua rikollista Jumalanaan. Heillä ei ollut edes papsitoa, vaan tavalliset "matti meikäileiset" saattoivat lukea ja tulkita joidenkin "epäilyttävien tyyppien", kuten Paavali, Pietari tai Johannes kirjeitä. keitä sitten nämä kaverit olivat?
Kalastajia ja yksi hurahtanut teltantekijä, entinen fariseus.
Jeesus siis painottaa koko ajan henkilökohtiasen jumalasuhteen edhotonta välttämättömyyttä.
VEDESSÄ JA HENGESSÄ!
On oletettavaa, että Nikodemos tunsi juutalaisena Jeesuksen lausesisällön,
"jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
Juutalaisessa kirjallisuudessa, erityisesti Vanhassa testamentissa Jumalan valtakunta oli tuttu käsite alkaen Genesiksessä (ks. 1.Moos luvut 2-3).
Siellä se esiintyy ennen syntiinlakseemusta harmonisena, puhtaana ja virheettömänä Eedenein pratiisin keskellä ihmisen ja Jumalan välillä. Myöhemmin Jumalan valtalunta tulee esille profeettakirjoissa, kuten Jesajan, Danielin ja Hesekielen kirjoissa.
Niinpä oletamme vahvasti Nikodemoksen tunteen Jeesusen yllätävältä tuntuneen ajatuksen syntymisestä vedessä ja Hengessä.
Vaikka juutlaisuudessa olikin käytössä erilaisia peruja ja kasteita aina käännynäiskasteisiin saakka, Jeesus tuskin viittasi tähän.
Jeesuksen ja Nikodemuksen puhetta on hyvä lukea ilman vapaakirkolksia, helluntailaia tai luerilaisia silmälaseja. Sillä nämä kirkkokunnat ja herätysliikkeet eivät todellakaan vaikuttaneen vuoden 30-33 jKr. Israelissa...
Vastausta Jeesusksen lauseeseen on etsittävä profeetoista, sillä ajatus oli suoraan sieltä lainattu.
Hesekiel kirjoittaa:
"Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne" (Hes.36:25-27).
Vesi viittaa kyllä puhtauteen, mutta ei kasteeseen (olen oettanut kasteessa blogini aijemmissa kiirjoituksissa).
Vesi on synonyymi, samaa tarkoittava sana Hengestä, joka saa ihmsissä aikaan sydämen muutoksen.
Englanninkielinen New Linving Translation raamatunkäännös kääntää Jeesuksen snaat "Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä" seuraavsti:
"Ihminen voi tuottaa vain ihmiselämää, mutta Pyhä Henki synnyttää hengellistä elämää."
SYNNY HENGESSÄ JA NÄET HENGESSÄ
Uudestisyntymä tapahtuu avaamalla sydämen Jeesukselle.
Kys eon valtasuhteista, siitä kuka on Herrani ja Jumalani oikeasti.
Luovumme synneitämme ja oikeuksistamme olla itse itsellemme pelastaja.
Sitä seuraa kaksi välitöntä asiaa:
1) Saamme syntimme anteeksi, johon Jeesus viittaa myöhemmin keskustellessaan Nikodemoksen kanssa (Joh.3:16-17).
2) Saamme armosta lahjaksi kyvyn nähä ja ymmärtää asioita Pyhän Hengen kautta (ks. Joh.3:27).
Paavali opettaa aiheesta seuraavaa 1.Kor.2. luvussa:
9."mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
10. Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11. Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki,
10. Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11. Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki,
jokpaitsi Jumalan Henki.
12. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
16. Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.a hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on,
12. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15. Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
16. Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.a hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on,
Vain Pyhä henki on se persoona ja tekijä, joka voi avata meille ovet sepposen selälleen Jumalan valtakuntaan. Voimme lukea vuosikausia teologia,
vomme omistaa suuren teologisen kirjasto, mutta jos uudestisyntymä jää pelkäksi kirjallisudeksi ja teoriaksi, jää se vaille todellista kosketuspintaa ja elämää muuttavaa voimaa. Vain Pyhä Henki voi avata meidät käsittämään Jumalan valtakunnan ihmeineen ja merkkeineen.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti