Suomen
Viikkolehdessä, Vapaakirkon äänenkannattajassa oli tällä viikolla päätoimittaja
Hannu Lahtisen pohdinta kristillisen yhtenäiskulttuurin katoamisesta. Erilaiset
virtaukset ja jatkuvassa liikkeessä olevat dogmaattiset määritelmät Jumalasta
ja jostain jumalallisesta ovat muuttuneet ja vaikuttamassa myös evankelisen
kirkon tapaan elää ja viestittää sanomaansa.
Vantaan Laurissa (3.5.12) oli
toimittaja Johanna Korhosen kolumni otsikolla ”mistä kirkossa on kyse?”.
Se oikeastaan vain vahvisti
käsitystä siitä, ettei edes kristinuskon perusteista olla enää yksimielisiä.
No, se ei ole ainakaan minulle yllätys…
On tietysti kunkin kirkkokunnan oma asia määritellä
dogmatiikkansa, mutta jotkut ”uudet määritelmät” herättävät enemmän kysymyksiä,
kuin antavat vastauksia. Mielestäni jo varsin pitkään on ollut näkyvissä
trendi, jonka mukaan Raamatun opetuksen mukainen usko ajassa ja paikassa
vaikuttavasta Jumalasta ihmeineen ja merkkeineen on ”aikansa elänyt”.
Aika
tuntuu kaipaavan uusia ”uskonpuhdistajia”, joista silti osa näyttäisi olevan
uskonriisujia. Mitä raflaavampi väite, sitä suuremman huomion se saa.
Itselläni
on ystäväpiirissä onneksi riittävän monta ”toisinajattelijaa” myös evankelisluterilaisen
kirkon spuolelta, jotka uskaltavat pitää kiinni Raamatun ilmoituksesta
ehdottomana Jumalan sanana.
KUKA ON KRITITTY?
Yli kuusivuotta sitten tuli television Ajankohtaisessa
kakkosessa ohjelma nimeltä ”Jumala ilta”, jossa ei uskontojen ja ismien
edustajat väänsivät peistä uskosta Jumalaan tai johonkin jumalalliseen. Eräs
nuori mies totesi melkoisen suoraan eräälle evankelisluterilaisen kirkon edustajalle
uskon keskeisimpien dogmien kieltämisestä suurin piirtein tähän tapaan:
”Jos sinä et usko
Jeesuksen neitseellisen syntymään Pyhän Hengen kautta; jos sinä et usko siihen,
että Jeesus kuoli sinun ja koko maailman syntien puolesta ristillä; jos sinä et
usko, että Jeesus Kristus nousi fyysisesti kuolleista, sinä et ole kristitty.”
Tämä lyhyt määritelmä toi mielestäni kyllin selvästi esille
mistä kristinuskosta on perustaltaan kyse. Jos joku näistä teeseistä jää pois,
ei voida puhua kristinuskosta. Sana kristinusko, kun tuo esille
kaksi faktaa: ”kristin” viittaa Kristukseen ja sanan loppuosa ristiin. Jos
kristinuskosta poistetaan risti ja Jeesuksen todellinen jumaluus ei
kritinuskosta siitä jää jäljelle mitään.
UUDET DOGMAATIKOT
Korhonen tarjoaa oman käänteisen uskontunnustuksensa:
”En todellakaan usko
risupartaiseen ukkoon pilven reunalla,
en pahantahtoiseen sandaalijeppeen enkä
myöskään hönkäilevään kummitukseen, joka tässä kuulemma kolmantena pyörii. En usko myöskään Nooan arkkiin, Joonaan
valaan vatsassa enkä Aatamin kylkiluihin. Ymmärrän, että ne ovat uskonkieltä,
vertauskuvaa. Ne ovat ihmisten
kirjoittamia tekstejä jostain ihmistä suuremmasta… ne eivät ole tieteellinen
kuvaus maailmasta”.
On aika mielenkiintoista, että kirjoittaja on mukana
evankelisluterilaisen kirkon kirkolliskokousedustajana…
No, sinnehän mahtuu,
kun katto on korkealla ja seinät avaralla.
Joka tapauksessa ”paremmaksi” tai pahemmaksi vetää Kuopion
piispavaalinehdokas Sakari Häkkinen
tämän viikon höpinöillään (seurakuntalainen.fi). Hän kieltää Raamatun olevan
Jumalan sanaa:
”Raamattu kertoo
Kristuksesta, mutta ei ole Jumalan kirjoittama, sanelema eikä edes
suunnittelema.”
Voi olla kipeää
myöntää, että Raamatun ihmeet ja Lutherin näkemykset perustuvat vanhentuneeseen
maailmankuvaan. Mutta emmehän me millään muullakaan elämänalueella enää ole
pakotettuja ajattelemaan asioista samalla tavalla kuin satoja tai tuhansia
vuosia sitten eläneet.
Progressiivisessa kirkossa ajatellaan, että
Jumalaa ei voi tarkasti määritellä.
On absurdia ajatella, että
joku tai jotkut ihmiset satoja tai tuhansia vuosia sitten olisivat antaneet
jotenkin kattavan tai valmiin määritelmän Jumalasta.
Jo Raamatussa on useita
erilaisia käsityksiä Jumalasta.
Meidän aikanamme yhä harvempi uskoo sellaiseen
Jumalaan, joka on jokin olento. Jumala on aina enemmän kuin ihmisten käsitys
hänestä.”
Mietin vain, että
missä ovat ne todelliset uskonpuhdistajat, jotka uskaltavat sanoa toisin? Tai
voisiko olla niin, että heidät vaiennetaan tehokkaasti…
Aika surkeaa on se,
että Häkkinen toteaa evankelisluterilaisen kirkon olevan kuolevan kirkon.
Omilla kirjoituksillaan ja uuspakanuudellaan hän tuntuisi olevan jonkinlainen
saattohoitaja.
Kun kirkon suulla
puhutaan mitä sylki suuhun tuo - eli kun kielletään järjestelmällisesti kaikki
kristinuskon ja Raamatun totuudet, ei enää voida puhua kristinuskosta.
Juttu on
vaihdettu voimakkaaseen uuspakanuuteen.
Jos sitten sanot,
että se mitä joku toimittaja tai uskostaan luopunut pappismies kirjoittaa on
Raamatun ilmoituksen valossa tuomittavaa, olet ahdasmielinen. Ja kuitenkin
Raamattu on hyvin selkä, eikä mitenkään mustavalkoinen. Et voi olla Herran
pappi tai Kristuksen seuraaja tekemällä oman miksauksesi uskosta Jumalaan,
Raamattuun ja Jeesukseen (vrt. Sef.1:4-9).
Ja jos otat Raamatusta pois tuomiot synnille,
teet sen vain pönkittääksesi omaa rikkoutunutta jumalakuvaasi.
Mieleeni tulee
kaksi jaetta Raamatusta.
Ensimmäinen Vanhasta testamentista ja toinen Uudesta
testamentista.
Daniel puhuu
antikristuksesta ja sen hengen mukaisista pyrkimyksistä:
”Hän puhuu sanoja
Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä. Hän pyrkii muuttamaan ajat ja
lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi
ajaksi” (Dan.7:25).
Ja tässä toisessa
jakeessa osoitetaan, ettei kyse ole niinkään dogmista vaan Jumalan
henkilökohtaisesta, syvästä tuntemisesta. Uskonto tutkii ideologioita mielensä
ailahtelun mukaan.
Elävä usko asettuu Jumalan eteen, etsien totuutta
salatuimpaan saakka.
Tottuus salatuimpaan sakka on myös se totuus, että jokainen ihminen on syntinen ja kadotettu ilman Kristusta.
Niinpä elävä usko asettuu aina henkilökohtaiseen suhteeseen persoonallisen Jumalan kanssa.
Tässä
siis Paavalin ajatus:
”sillä minä tunnen hänet, johon minä uskon”
(2.Tim.1:12).
1 kommenttia:
No ei yllätä minuakaan tuo ajattelu. Että nykyään kristillinen on ihmisten mielestä "äärikristillinen"..
Se tässä yllättää että on ylipäätään mahdollista uskoa, kun on itse ajatellut täsmälleen samaa vanhentuneista raamattun "totuuksista". Että miten on päässyt sen epäuskon hetteikön läpi. Se on suuri ihme ja Armo.
Lähetä kommentti