Osa 9
ISÄN
VASTAUS KYSYMYKSEEN ”MIKSI”
Jeesus
elää, on koko pääsiäisen ydinsanoma.
Sen keskeisintä sanomaa on ylösnousseen
Jumalan Pojan vakuutus: ” koska minä elän,
niin tekin saatte elää” (Joh.14:19).
Lumen sulaessa talojen seinustoilla auringonpaisteessa Krookukset nousevat
mullan alta julistaen kevään tuloa ja uuden elämänvoiman mahtia! Pohtiessani kuluneen talven ja kevään aikana
blogissani kärsimyksen tematiikkaa sen eri puolilta, on aika tehdä kaikesta
kirjoittamastani jonkinlainen yhteenveto.
Miksi kärsimme ja onko siihen koksaan
löydettävissä lopullista ratkaisua tai vastausta?
Saadessani viimesyksynä rajuja diagnooseja koskien
melanooman paranemisennusteita, on omassa jaksamisessani ollut ratkaisevaa
päätös olla vilkuilematta peruutuspeiliin.
Olen jo kauna sitten havainnut,
etteivät loputtomat ”miksi” –kysymykset, syiden tai seurausten pohtimiset voi
parantaa elämäni laatua. Me emme voi kulkea ajassa taaksepäin. Loppujen lopuksi
historiassamme on vähän asioita, joita voimme nykyisyydestämme käsin itse
muuttaa.
SOVITUKSEN
KÄRKI - MEIDÄN SYNTIMME
Oleellisinta Jumalan ja ikuisuuden kannalta on ymmärtää,
että menneisyyden synnit ja haavat voidaan saada anteeksi ja parantaa vastaanottamalla
Jeesuksen sovitustyö omalle kohdallemme.
Vaikka meillä ei ole kykyä tehdä
aikamatkaa menneisyyteemme tai edes tulevaan, Jumalalla on kaikkivaltiudessaan
valta liikkua myös kipeään menneisyyteemme ja tuoda sovitus parantumisineen
asioille, joille emme voi itse mitään. Sovituksen ydin koskee sovitusta
rikkomuksistamme (Jes.53:3-6). Sairaudet eivät sellaisenaan vaadi sovitusta, vaikka
ne ovatkin alkujuuriltaan syntiinlankeemuksen ja vajavuutemme mätiä hedelmiä.
Sielullinen ja fyysinen parantuminen on osa lunastustamme, jonka huipentuma on
taivaassa, Jumalan luona. Raamattu sanoo sen näin:
”Ja
minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso,
Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat
hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki" (Ilm.21:3-5).
ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki" (Ilm.21:3-5).
JO
NYT, EI VIELÄ
Vanhan testamentin Jooelin kirjassa Herra puhuu
kansalleen Israelille katovuosien täydestä korvaamisesta (Jooel 2:25). Miten
sitten tällaisia ajatuksia olisi tulkittava?
Voimmeko nähdä sen esimerkiksi
niin, että saamme luottaa ja uskoa korvauksen henkilökohtaisille
katovuosillemme toteutuvan täydessä laajuudessaan jo tässä elämässä?
Omassa
teologiassani lähden liikkeelle siitä ajatuksesta, että osittain jo nyt, mutta
ei vielä kokonaan. Jumala ei ole luvannut maanpäällistä paratiisia.
Samaiseen
ajatukseen kompastuivat Jeesuksen ajan juutalaiset, joilla oli sitkeässä oletus
Daavidin kaltaisesta Messiaasta.
Hän ajaisi roomalaiset Välimereen ja loisi
maanpäällisen valtakunnan. Kysymys on Jumalan valtakunnan jännitteestä, jo nyt,
ei vielä.
Näemme lunastuksen synneistämme, täyden anteeksiannon tapahtuneena
tosiasiana jo tässä ajassa. Heprealaiskirje julistaa:
”Sillä
hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka
pyhitetään” (Hepr.10:14).
Mutta samalla tiedostamme, että lopullinen lunastuksemme,
ennallistamisemme ylösnousemusruumissamme täydellisine parantumisineen toteutuu
lopullisesti taivaassa (huomioi aikaisempi viittaukseni Ilmestyskirjaan).
Tulkinnoissa lähtökohtana tulisi mielestäni pitää tekstin
asiayhteyttä: kenelle sanat on kirjoitettu ja millaisessa asiayhteydessä?
Jooelin kirjassa kysymys on Jumalan lupauksista Israelin
kansalle, jonka lunastamisesta ja aseman palauttamisesta Jooel profetoi aikojen
lopulla. Konteksti koko laajuudessaan puhuu myös pakanakansojen tuomioista,
jotka ovat väkivalloin sortaneet Jumalan omaisuuskansaa Israelia. Huomioi koko
kirja, älä vain muuttamaa jaetta.
Jooelin kirjan toisen luvun lopussa puhutaan Hengen
vuodatuksesta (Jooel 2:28-29, vanhan käännöksen jae jaon mukaan).
Tässä kohtaa
on nähtävissä sisäkkäistä profeetallisuutta, jossa ensinnäkin korostetaan uuden
Hengen kautta tapahtuvaa Israelin lunastusta Jumalan pappiskansana ja toiseksi
profetoidaan uuden profeetallisen Jumalan kansan, seurakunnan syntymisestä
(katso Hes.36:23-30; Apt.2:1-21).
Myös
pakanakansat Pyhän Hengen aikaansaaman uudestisyntymän kautta liitetään osaksi
Jumalan valtakuntaa lunastetun Israelin jäännöksen kanssa. Osa Vanhan
testamentin profetioista ja niiden tulkinnasta on auennut vasta uudenliiton,
Jeesuksen sovitustyön kautta.
Huomioiden tällaisen tulkintaperiaatteen, ymmärrämme että
kokonaisvaltainen lunastus ja katovuosien korvaaminen tapahtuu lopullisesti
Kristuksen ilmestyessä toistamiseen.[1] Heprealaiskirjeessä
kirjoittaja kontrastoi kivusta lunastusta koko silloiseen Jumalan pyhien
läpikäymään historiaan sanoen:
”Ja
vaikka nämä kaikki uskon kautta olivat todistuksen saaneet, eivät he kuitenkaan
saavuttaneet sitä, mikä oli luvattu;
sillä Jumala oli varannut meitä varten jotakin parempaa, etteivät he ilman meitä pääsisi täydellisyyteen” (Hepr.11.39-40).
sillä Jumala oli varannut meitä varten jotakin parempaa, etteivät he ilman meitä pääsisi täydellisyyteen” (Hepr.11.39-40).
KONTRASTEJA
Toisinaan henkilökohtainen paine, pelkoineen ja
tuskaisine kysymyksineen kärsimyksen keskellä voi sumentaa näkökykyämme.
Ajattelemme ehkä olevamme ”ainoita” ihmisiä, jotka kärsivät meidän lailla.
Ajatellessani omaan elämääni varkaan tavoin tullutta kipua vaikkapa sairauksien
kautta, olen yrittänyt etsiä kontrasteja muiden läpikäymistä kärsimyksistä.
Kirjoitin aiemmin blogissani kristittyjen vainoista.
Mieleeni on tullut eri
medioiden ja kirjojen sivuilta hyväksikäytettyjen lasten kasvoja, pakkotyöhön
pakotettuja ihmisiä maailman helvetillisimmissä oloissa. Meidän on mahdoton käsittää
joissakin maailman kolkissa koettavaa jatkuvaa piinaa, jota aiheuttaa niin
sanottujen hyvinvointivaltioiden kansalaisten ja sen yksilöiden
häikäilemättömyys, rahan valta, ahneus, himo ja viha. Raamattu osoittaa, että
Jumala tulee kerran pyhyydessään tuomitsemaan kaiken pahuuden ja tässä mielessä
oikeudenmukaisuus toteutuu viimeistä piirtoa myöden.
Mutta vastaavasti kärsimystä voi edesauttaa länsimainen helppoa
elämää edustava kristillisyys. Tässä asetelmassa määrääviä tekijöitä ovat mukavuudenhalu,
silkka välinpitämättömyys ja asioille mitään tekemättömyys. Passivisuutemme
antaa tilaa pimeydelle mellastaa mielin määrin.
Ja jos tulkitsemme oikein edellä viittaamaani Jooelin
kirjan profetiaan Pyhällä Hengellä täytetyistä ihmisistä, olemme me kristityt
niitä avainihmisiä, jotka tuovat Jumalan läsnäolon maailman pimeimpiin kolkkiin,
alkaen yhdestä ihmisestä.
Oman elämäntilanteen kontrastointi vaikkapa
seksiorjiksi myytyjen naisten ja lasten elämäntilanteeseen auttaa joskus
katsomaan oman elämän lainalaisuuksia ja vastoinkäymisiä ehkä toisenlaisessa
valossa.
Siitäkin huolimatta, että joskus rinnastusten tekeminen on vaikeaa,
jopa mahdotonta ja hyödytöntä. Erityisesti silloin, kun elämämme tavalla taikka
toisella myrskyn silmässä.
SEURAKUNTA
JA HEIKOT
Ihmisenä, pastorina ja seurakunnanistuttajana kyselen
tässä kohtaa seurakunnan roolia kärsivän rinnalla kulkijana. Seurakuntahan on
kokonaisuus, ei vain sen pastorit ja vanhimmat. Ensimmäisen korinttolaiskirjeen
toisenluvun alussa, Paavali puhuu seurakunnan keskellä kokemastaan heikkoudesta.
Ratkaisevaa seurakuntaelämässä kärsivän kohdalla on kysymys, saako hän tilaa
olla heikko?
Annetaanko
heikkoudelle tilaa vai onko seurakunnan todellinen heikkous sen tavassa verhota
heikkous vääränlaisen vahvuuden ja täydellisyydentavoittelun alle?
Saako heikko rakkautta
osakseen, riippumatta heikkouden syistä?
Olen pastorina ollut tilanteissa, jossa olen ottanut
joskus jonkun ihmisen seurakunnan suojiin ilman, että hän on tietyillä kriteereillä
mitattuna täyttänyt ”kelvollisuuden mittaa”.
Mittaa, jonka uskonnollisuus
seurakunnan kaitsijoiden ja joidenkin jäsenten näkökulmasta olisi pitänyt ensin
täyttyä.
Rakastettuna ehdoitta - ei vain sanoissa - tällaiset ihmiset ovat
parantuneet kaikessa rauhassa. Joskus meiltä nimittäin unohtuu se tosiasia,
että Jeesus huusi meidän jokaisen puolesta ”se on täytetty”. Täydellisyyden
vaatimukset täytettiin sovituksessa!
Tässä mielessä kristillinen yhteisö voi
joko edesauttaa henkilön parantumista tai tukahduttaa hänet eväämällä joitakin
oikeuksia ja haavoittaen haavoitettua entistä enemmän.
Jotkut ovatkin saaneet luopion
leiman täysin perusteettomasti…
Jenkkipastori John
Bruke vieraili äskettäin Suomessa.
Hän on kirjoittanut kirjan ”täydelliset
älkööt vaivautuko”[2].
RV –lehden[3] haastattelussa John Bruke kertoo
Sandy nimisestä kokaiiniriippuvaisesta.
Sandy oli yksinhuoltaja, joka elätti itsensä ja tyttärensä strippaamalla.
Tullessaan John Bruken johtamaan Gateway –seurakuntaan, Sandy teki pastorille
eräänlaisen aitoustestin. Kun pastori kysyi kuulumisia, vastasi Sandy kärsivänsä
hirveästä ”kankkusesta”.
Bruke totesi, että ”haetaan sinulle sitten kahvia.”
”Monissa
seurakunnissa ollaan mukavia ja hyväksytään Sandyn kaltaiset ihmiset – noin kuusiviikkoa”
sanoo John Bruke.
”Sitten aletaan vaatia
muutoksia. Jeesuksen ympärillä oli paljon ihmisiä, joiden elämä oli sekaisin.
Jos seurakunnassa ei näy maailman rikkinäisyys, mistä se kertoo?”
ISÄN
VASTAUS
Minulle tulee postitettuna Marttyyrien ääni –niminen lehti.
Lehden uusimmassa numerossa on Marttyyrien Ääni -järjestön perustajan, Richad Wurmbradin[4]
ajatuksia:
”Miksi
lapsi syntyy kärsimään? Miksi vihollinen on olemassa? --- Uhrattuaan neljä
vuosikymmentä elämästään tehdäkseen työtä Australian aborginaalien keskuudessa,
lähetyssaarnaaja sairastui. Hän kärsi kovin, kun häntä kuljetettiin
rikkonaisilla teillä kaupunkiin, eikä hän pystynyt kunnolla edes hengittämään.
Hän pyysi perhettään laulamaan ja lukemaan hänelle Raamattua.
Lopulta hän
sanoi: ’Lopettakaa laulaminen! Olen palvellut Häntä koko elämäni eikä hän
välitä minusta.’
Hän otti Raamatun vaimonsa kädestä ja heitti sen pusikkoon.
Hän ei löytänyt vastausta kärsimykseensä.
Ainoa vastaus omasta mielestäni on
olla esittämättä kysymyksiä.
Jeesus ollessaan ristillä, kysyi Jumalalta, miksi
Hän oli hyljännyt rakkaan Poikansa.
Hän kysymyksen jälkeen oli vain
kysymysmerkki.”[5]
Mielestäni on lohduttavaa tiedostaa Raamatun kautta, että
suurimmassa tuskassaan ja suurimman pimeytensä keskellä Jumalan Poika huusi
suuren ”miksi” –kysymyksensä Isänsä valtaistuimen eteen: ”Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?” (Matt.27:46).
Richard Wumbrad jatkaa:
”Et
tarvitse muuta kuin Hänen rauhansa, joka käy yli ymmärryksen. Et tarvitse
molempia, rauhaa ja ymmärrystä, sillä ymmärrys edellyttää vahvuutta, mitä
useimmilla meistä ei ole.”
Miksi huutoon vastaus on Jeesuksen sanoissa:
”Rauhan
minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille,
niinkuin maailma antaa.
Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä
peljätkö”, ja hiukan myöhemmin Jeesus sanoo: ”Tämän minä olen teille puhunut, että teillä olisi minussa rauha.
Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen
voittanut maailman" (Joh.16:33).
Toisin sanoen ahdistus ei lopu esittämällä loputtomia
miksi kysymyksiä.
Voimme kysellä katkeruuteen saakka, mutta onko katkeruus parempi
vastaus, kuin Kristuksen antama rauha?
Vastaus kärsimykseen on sen juuressa, joka on synti.
Mutta kaiken kärsimyksen syy sellaisenaan ei ole synti, ei toisten tekemät synnit, eikä edes omat syntimme (katso Joh.9:1-3).
Mutta kaiken kärsimyksen syy sellaisenaan ei ole synti, ei toisten tekemät synnit, eikä edes omat syntimme (katso Joh.9:1-3).
Niinpä se, mitä meidän on mahdoton ymmärtää tai aina edes
hyväksyä, voidaan peittää Jumalan rauhalla, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi
(Filip.4:7).
Mieluimmin
rukoilen tällaista vastausta, kuin kaiken tiedonavainta jokaiseen ”miksi” –kysymykseeni.
Paavali kirjoittaa:
”Sillä
nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista
kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva
täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus” (1.Kor.13:12-13).
Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus” (1.Kor.13:12-13).
Kun Isä antoi ainoan Poikansa ristiinnaulittavaksi, moni
kyseli niissä tuokioissa (ja kyselee yhä), mitä rakkautta oli niin julmassa ja
brutaalissa kuolemassa?
Ja
silti me löydämme tuhansia kertoja siteeraamastamme jakeesta Johannes kolme
kuusitoista sanat: ”Sillä niin on Jumala
maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa”.
Niinpä lohduttaudun itse ja rohkaisen sinua blogini
lukija mahdollisten kärsimyksesi ja ”miksi” –kysymystesi äärellä heittäytymään
Isän rakkauden varaan. Sillä loppujen lopuksi Jumalan armo ja uskollisuus on
kannettuna olemista jokaisessa elämän tilanteessa ja olosuhteessa. Tämä
muodostaa turvamme nyt ja iankaikkisesti. Siinä lepää myös vastaukset kaikkiin ”miksi”
–kysymyksiimme.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti