Luen juuri nyt Larry
Stockstillin kirjaa ”Jäännös” (KKJMK, 2012). Kirjan
kolmannessa luvussa hän käsittelee yhtä seurakunnan toimintahäiriötä nimeltään
hedelmättömyys. Vaikka seurakunnan kirjoilla olisi 100 tai 500 jäsentä, ei lukumäärä välttämättä korreloi
seurakuntaelämän todellista aktiivisuutta ja kasvua.
Kun Jeesus kutsui
opetuslapsia mukaansa, koulutti hän päämäärätietoisesti heitä evankelioimaan
maailmaa ja taivaaseen astumisensa jälkeen perustamaan seurakuntia. Jeesuksen
toimintatapa oli systemaattista, jonka päämääränä oli hedelmän kantaminen.
”Te ette valinneet minua, vaan minä
valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää
ja että teidän hedelmänne pysyisi” (Joh.15:16, alleviivaus oma lisäykseni).
Jeesuksen
sanat tuovat mieleen täydellisen vastakohdan viikunapuusta, joka ei kantanut
hedelmää (Matt.21:19-20). Hedelmää kantamaan asetettu puu oli vain pelkkä puu
ilman tarkoitusta ja lopulta ilman elämää. Se ei kasvattanut hedelmiä, eikä
näin moninkertaistunut.
EVANKELIOINTIA
Larry
Stockstill tuo esille ajatuksen liittyen evankeliointiin ja seurakunnan
moninkertaistumiseen, että ”ongelma
johtuu siitä, että meidän tyypillinen ajatuksemme evankelioimisesta keskittyy
johonkin tapahtumaan, ristiretkeen tai ohjelmaan. Vaikka me saatamme nähdä
näissä tapahtumissa joitakin ’uskoontuloja’, viisi vuotta myöhemmin ei silti
löydykään pysyvää hedelmää.”
Osallistuin
vuonna 1987 järjestyksenvalvojana Billy
Grahamin Missio Helsinkiin. Kuudenpäivän aikana Helsingin
Olympiastadionilla kävi 180 000 kuulijaa.
Evankelista Billy Graham esitti
jokaisena iltana yhden ainoan kerran kutsun jättää koko elämä Jeesukselle.
Pienen hiljaisuuden jälkeen valtavat ihmisjoukot lähtivät vyörymään stadionin nurmelle,
kohti puhujalavan reunaa. Jälkihoitoon oli koulutettu satoja kristittyjä eri
kirkkokunnista.
Kasvoivatko
seurakunnat jäsenmäärältään?
Oletusarvo
tällaisessa tapahtumassa on, että uusia, vastauskoontulleita liitetään
seurakuntiin. Erään seurakunnan nuorisotyöntekijä kertoi minulle hiukan
hämmentyneenä, että kun seurakunnan toimistossa tapahtuman jälkeen koottiin
kaikki lähetetyt yhteystietokortit Jeesukselle elämänsä antaneista, olivat he
jo seurakunnan jäsenrekisterissä! Oliko
osalla yhteyskortin täyttäneistä vain joukkohurmiota ja kokemusten
metsästämisestä? ”Pakko päästä lavan eteen saamaan siunaus maailmankuululta
evankelistalta!”
Totta kai
asialla on aina toinen puoli. Joukoittain ihmisiä vastaanotti Jeesuksen
elämäänsä ensimmäistä kertaa ja seurakunnat saivat uusia opetuslapsia.
Seurakunnankasvussa
on kysymys uusien opetuslasten tekemisestä. Jeesus sanoi sen lähetyskäskyssään:
”Menkää siis ja
tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni[1],
kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä
pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää” (Matt.28:19-20a,
alleviivaus oma lisäykseni).
Uskoni
suuriin jäähallitapahtumiin, jossa joku niin kutsuttu ”stara”, tähtijulistaja
vetää joukot paikalle on sammunut jo aikaa sitten. En millään jaksa uskoa, että
suuri yleisö jaksaa raahautua helluntailais-, vapaakirkollisen tai minkään
muunkaan kirkkokulttuurin[2]
muotoisiin massatapahtumiin suurin joukoin. Ihmettelen myös, miksi niin usein
oletetaan, että lähes joka kerta jonkun suurrikollisen elämänmuutos jaksaa
kiinnostaa?
On upeaa, että
syntinen saa anteeksi, mutta jokainen meistä on Eedenissä tapahtuneen syntilankeemuksen
takia perimältään syntinen. Ja mitä tulee suurrikollisten tarinoiden
”kierrättämiseen” mietin, että oletammeko, ettei elämässään suurin piirtein
ehjänä ja puhtaana selviytyneen Jumalan lapsen tarina ole kiinnostava?
SUHTEISIIN PERUSTAVA ELÄMÄ
Jeesus
perusti ihmisten voittamisen Jumalan valtakuntaan verkostoitumalla erilaisten
ihmisten kanssa. Hänet kutsuttiin lauantai-iltojen kotibailuihin, jonka takia
farisealainen uskonnollisuus pilkkasi häntä ”syömäriksi ja juomariksi”.
Hän
istui iltaa veronkiertäjien ja prostituoitujen kanssa, ottaen ihmiset ihmisinä
omaan elämäänsä ja voittaen elämän jakamisen kautta monia Jumalan valtakuntaan.
Jeesus ei jakanut yhtään traktaatttia tai esiintynyt jonain ”megafooniniilona”.
Hän jakoi aikaansa ihmisten kanssa. Ihmiset eivät olleet projekteja tai
kampanjoita tiukkoine budjetteineen. Jeesus ystävystyi heidän kanssaan, tuntien
perheet ja tarinat henkilökohtaisesti.
Osallistuin
vuosi sitten Saksassa järjestettyyn seurakuntien istutuskonferenssiin.
Konferenssin monissa puheenvuoroissa tuli selkeästi esille, että suhteisiin
perustuva evankeliointi, jossa eletään elämää tavallisten seurakunnattomien
kanssa arjen tapahtumissa ja harrastuksissa, on paras ja tehokkain
seurakunnankasvutekijöistä.
Suurten
kampanjoiden aika on ohi. Jos joku tulee suurtapahtumaan, tulee sen perustua jo
olemassa olevaan ihmissuhteeseen. Avainsana on verkostoituminen.
Verkostoituminen
merkitsee osallistumista tavallisten ihmisten tapahtumiin ja
aktiviteetteihin.
Jos
viikkokalenterissani on vain seurakunnallista ohjelmaa, en voi rakentaa
kestäviä ihmissuhteita seurakuntiin kuulumattomiin.
Ja jos asenteeni on
”kiilusilmäinen” pakkoevankeliointi, karkotan ihmiset läheltäni.
KOLMENLAISTA SEURAKUNNASSA OLEMISTA
Stockstill selittää
kirjassaan joitakin näennäisiä kasvutekijöitä ihmisten siirtymisellä kirkosta
toiseen. Osa selittynee myös ihmisten muuttoliikkeellä. Kumpikaan näistä
tekijöistä ei ole todellista seurakunnankasvua. Stockstill kirjoittaa:
”Jokaisessa seurakunnassa on
pohjimmiltaan kolme osallistumisen tasoa: kävijät,
jäsenet ja moninkertaistajat. Kävijät ovat niitä, jotka tekevät jostakin
seurakunnasta päämajansa. He eivät sitoudu taloudellisesti, osallistumisen
suhteen tai pienryhmätoimintaan, vaan pitävät tiettyä kirkkoa ’omana
kirkkonaan’, erityisesti jouluna ja pääsiäisenä.
Jäsenet nousevat toiselle,
sitoutumisen kannalta korkeammalle tasolle, ja sitoutuvat viikoittaiseen
osallistumiseen, kymmenysten maksamiseen ja pienryhmätoimintaan.
Jäsenet
kehittyvät kohti opetuslapseutta, mutta eivät vaella puhtaudessa, kanna taakkaa
kadotetuista tai osaa opetuslapseuttaa toisia.
Tässä astuu mukaan todellinen
evankeliointi.
Todellinen
evankelioiminen kumpuaa opetuslapseudesta. Uskovista tulee eläviä, kun joku
poistaa kuolleen synnin, kahleiden ja pelon oksat heidän elämästään.
Kun heidät
on tarkoituksella opeteuslapseutettu, he saavat voiman murtautua läpi jäisen katon ja siirtyä seuraavalle mioninkertaistamisen tasolle.
Velvollisuutta opetuslapseuttaa ei ole varattu ainoastaan pastoreille, vaan
myös jokaiselle, joka kutsuu itseään Kristuksen seuraajaksi. Meidän kaikkien
täytyy opetuslapseuttaa toisia, jotka puolestaan opetuslapseuttavat jälleent
osia.”
Parivuosikymmentä
sitten olin vaimoni kanssa kielikoulussa Lontoossa.
Tutustuin nuoreen
puolalaiseen mieheen. Asuimme samassa opiskelijakämpässä ja elämää tuli jaettua
ruuanlaiton ja teekuppien ääressä. Yhtenä päivänä noin kuukausi ensitapaamisemme
jälkeen havaitsin ystäväni ottaneen Jeesuksen vastaan pelastajanaan. Iloitsimme
tapahtuneesta valtavasti.
Sen jälkeen aloitin systemaattisen
opetuslapseuttamisen.
Pidin
ystävälleni yksityistä ”raamattukoulua”, jossa opetin miten vastustaa
kiusauksia, kuinka rukoilemme ja luemme Raamattua jne. Hankin hänelle myös
puolankielisen Uuden testamentin. Tiesin, ettei pelkkä uskoontulo, sydämen avaaminen
Jeesukselle yskin riitä. Ihmisestä pitää tulla todellinen Jeesuksen seuraaja.
Hänet tuli opetuslapseuttaa…
[1]
Kreikankielisessä alkutekstissä sana mathêteuasate,
opetuslapseuttakaa on imperatiivi eli käskymuoto kreikan verbistä matheô, ”tehdä opetuslapsiksi”. Muut
verbit ovat partisippeja. Eli sanatarkasti jakeen käännös kuulusi mennä näin: ”Kulkiessanne siis opetuslapseuttakaa kaikki
kansat, kastaen heidät Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”. Opetuslapseuttaminen
ei tapahdu kastamalla, vaikkakin kaste oli jo alkuseurakunnassa julkisen
sitoumuksen merkki vastaanottaa Kristus ja jättää syntielämä (katso esim.
Matt.3:6; Mark.1:4) Opetuslapseus siis tähtää Jeesuksen täyteen seuraamiseen,
Jumalan sanan oppimiseen seurakuntayhteydessä ja itsenäisesti, sanan todeksi elämiseen
päivittäin.
[2] Katselin
internetistä jonkin aikaa maaliskuussa Helsingin jäähallissa pidettyä Mahdollisuus
muutokseen tapahtuman suoraa nettilähetystä. Koin tietyssä mielessä
kulttuurishokin puheenvuorojen ja juontajien kielenkäytön suhteen. Jos
tapahtuma oli suunnattu ulkopuolisille, olisi ollut enemmän kuin suotavaa
välttää jatkuvalla syötöllä mikrofooniin hoettuja helluntailais-karismaattisia
lauseita, kuten ”hallelujaa; veljemme se ja se tulee todistamaan; aamen; joo
kiitos Jeesus” jne. Jos evankelioimistilaisuudet ovat rakenteiltaan sisäpiirin
ehdoin tehtyjä tapahtumia, en ihmettele yhtään että kymmenentuhatta kuulijaa
vetävään jäähalliin saatiin vain nelisentuhatta kuulijaa (kuinka merkittävä osa
heistä oli seurakuntien omia jäseniä?).
Jos seurakunta
sanoo olevansa ulospäin suuntautunut ja evankelioiva, emme voi ohittaa
kulttuurikysymyksiä. Joskus on terveellistä asettua ulkopuolisen roolin
kuullakseen ja nähdäkseen, miltä me kuulostamme oikeasti ja millaisissa
paketeissa (mainonta mukaan lukien) me tarjoamme evankeliumiamme.
0 kommenttia:
Lähetä kommentti