Raamattu sanoo
Jumalan luoneen ihmisen oman kuvansa kaltaiseksi: ”Ja Jumala loi
ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi
hän loi heidät” (1.Moos1:27).
Mitä Jumalan kuvana oleminen merkitsee?
Mitä Jumalan kuvana oleminen merkitsee?
Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa on mielenkiintoinen jaejakso,
jonka valossa pohdin Jumalan kuvan tai Jumalan kaltaisuuden olemusta.
”Tämä on Aadamin
sukuluettelo. Kun Jumala loi ihmisen, teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi.
Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi ja siunasi heidät ja antoi heille nimen ihminen, silloin kun heidät luotiin.
Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet” (1.Moos.5:1-3).
Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi ja siunasi heidät ja antoi heille nimen ihminen, silloin kun heidät luotiin.
Kun Aadam oli sadan kolmenkymmenen vuoden vanha, syntyi hänelle poika, joka oli hänen kaltaisensa, hänen kuvansa, ja hän antoi hänelle nimen Seet” (1.Moos.5:1-3).
Ensiksi Jumala loi Aadamin kaltaisekseen. Sen jälkeen sanotaan,
että Aadam sai pojan, joka oli hänen kaltainen. Olla jonkun kaltainen viittaa siis
ajatuksena samankaltaisuuteen.
Jumalan kuvana olemista ajattelemme usein ulkonäköön viittaavina seikkoina. Mutta en usko Jumalan kaltaisena tai Jumalan kuvana olemisen merkitsevän tätä.
Jumalan kuvana olemista ajattelemme usein ulkonäköön viittaavina seikkoina. Mutta en usko Jumalan kaltaisena tai Jumalan kuvana olemisen merkitsevän tätä.
JUMALALLINEN LUONNE
Tulkitsen edellä lukemiasi jaejaksoja siten, että kysymys
Aadamin kohdalla oli osalliseksi pääsemistä jumalallisesta luonteesta.
Ja jumalallinen luonto tai luonne nousee yhteydestä Luojan ja luodun välillä. Yksinkertaisemmin sanottuna seura, jossa vietämme aikaamme muokkaa meitä.
Ja jumalallinen luonto tai luonne nousee yhteydestä Luojan ja luodun välillä. Yksinkertaisemmin sanottuna seura, jossa vietämme aikaamme muokkaa meitä.
On erittäin mielenkiintoista lukea ensimmäisen Mooseksen
kirjan viidettä lukua eteenpäin jakeeseen 24:
”Ja kun Hanok oli
vaeltanut Jumalan yhteydessä, ei häntä enää ollut, sillä Jumala oli ottanut
hänet pois.”
Hanokin tai Enokin elämästä ei mainita mitään muuta, kuin
vaellus Jumalan yhteydessä. Hepreankielinen alkuteksti tuo esille ajatuksen
Hanokin vaelluksesta, että se käsitti koko elämän syvän jakamisen syntymästä
kuolemaan asti Herran omana. Hepreankielinen lause hal-lach ga-läh voidaan kääntää mennä, kävellä, tulla; elää ja kuolla.
Eli kysymys näyttäisi olevan
kokonaisvaltaisesta, elämän mittaisesta jumalasuhteesta, joka syvenee
syvenemistään.
Syvä, koko elämän mittainen yhteys Jumalan kanssa muuttaa
ajatteluamme, vaikuttaa kielenkäyttöömme, asenteisiimme reagoida eri
tilanteisiin.
Paavali kirjoittaa elävästä ja syvästä yhteydestä Jeesuksen
kanssa seuraavaa:
”Mutta me kaikki,
jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi
kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki” (2.Kor.3:18).
Paavalin teologiassa jumalallinen luonto merkitsee Pyhän
Hengen meissä vaikuttavaa mielenmuutosta ajattelumme, käytöksemme ja tekojemme
suhteen. Hän kirjoittaa Hengen hedelmistä galatalaisille:
”Mutta Hengen hedelmä
on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,
sävyisyys, itsensähillitseminen” (Gal.5:22).
Muutosprosessia kutsutaan toisaalta myös pyhitykseksi eli
kasvamiseksi Kristuksen kaltaisuuteen. Se ei perustu hetkellisiin ”kokemuksiin”
vaan on usein tuskallinen prosessi, jossa joudumme kohtaamaan ja työstämään
keskeneräisyytemme ja syntisyytemme.
”Mutta nyt, kun
olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän
hedelmänne pyhitys, ja sen loppu
on iankaikkinen elämä” (Room.6:22).
Pyhitys tähtää taivaaseen, iankaikkiseen elämään; katkeamattomaan
ja ikuiseen yhteyteen Jumalan kanssa, jota ei häiritse synti, kiusaukset tai
muu elämän raadollisuus ja rajallisuus. Jumalan lapsen kohdalla esimerkiksi
pelottavalta tuntuva kuolema on vain uskon muuttumista konkreettiseksi, Kristuksen
kirkkauteen pääsemistä.
Liha ja vajavuus jää ja taivas aukeaa katkeamattomaan täydellisyyteen.
Tämä muutosprosessi on koko elämänmittainen, jossa valinta kerrallaan
erilaisten haasteiden, paineiden ja jopa kiusausten keskellä me joko mutumme
Kristuksen kaltaisiksi tai ruokkiessamme lihaamme ja synti hallitsee meitä.
Lopulta synti tuhoaa ja erottaa meidät Jumalasta.
Tämä tila on kadotus, ikuinen ero elämästä, Kristuksessa Jeesuksessa.
Lopulta synti tuhoaa ja erottaa meidät Jumalasta.
Tämä tila on kadotus, ikuinen ero elämästä, Kristuksessa Jeesuksessa.
Mutta Jeesukselle elävien kohdalla kuolema ei ole mikään ”valojen
katkaisu” pimeyteen eli yhteyden häviäminen. Sillä Jeesus sanoo hänen kanssaan
vaeltavien aseman ja olotilan olevan jatkuvasti, kuolemankin edessä ja sen läpi
kulkemisessa vahvaa elossa oloa – siis Jumalan läsnäoloa ja tämän tietoisuuden
säilyttämistä. Itse asiassa se vain vahvistuu ja saa lopullisen kukkaan
puhkeamisen kohdatessamme kirkkaudessa Jeesuksen. Minusta tämä on valtava ja vapauttava
totuus!
"Minä olen
ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole” (Joh.11:25-26).
Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole” (Joh.11:25-26).
Paavali kuvaakin lihan eli turmeltuneen mielemme tekoja
galatalaiskirjeen edellisissä jakeissa seikkaperäisesti:
”Mutta lihan teot
ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet,
eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista
teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka
semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa” (Gal.5:19-21).
Jaakob valottaa jumalallista luontoa seuraavilla sanoilla:
”Mutta ylhäältä
tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä
laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele” (Jaakob 2:17).
Kiteytettynä Jumalan kaltaisuus merkitsee kasvua ja
osallisuutta siitä mielenlaadusta, jota Jumala pyhyydessään, rakkaudessaan ja
vanhurskaudessaan edustaa.
Jumalan kaltaisuus perustuu siis koko elämämme jakamiseen
hänen kanssaan.
Mihin
panostamme, on ratkaisevaa nyt ja ikuisesti.
”Joka lihaansa
kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä
iankaikkisen elämän niittää” (Gal.6:8).
0 kommenttia:
Lähetä kommentti