Tämä blogaukseni on
kirjoitettu kristityille. Niille, jotka sanovat seuraavansa Jeesusta.
Tulet sunnuntaina sunnuntaipuku ja sunnuntai-ilme kasvoilla
kirkkoon… ehkäpä jopa Raamattu kainalossa ja sanot ”aamen veli, Jeesus on Herra”.
Tiedän, että tämä kuulostaa jonkinlaiselta karikatyyriltä,
mutta ei linee totuudesta kauhean kaukana…
Laulat kädet kohotettuina, silmät kyynelissä ylistystä
suuren väkijoukon keskellä… Ison joukon keskellä, jossa on samanmielisiä, se
kuuluu asiaan ja on ihan ”yes”.
Ehkä?
Oli aika, jolloin huoneeni seinällä oli kasa Elvis –julisteita
(isäni kiusaksi) ja toisella seinustalla yksi pahvikuva Jeesuksesta. Olin fani...
and it was a fun!
Sunnuntain jumalanpalvelun jälkeen laitat pukusi kaappiin,
pyyhit sunnuntai-ilmeen kasvoiltasi ja olet itse itsesi herra.
Teet kaiken,
niin kuin näet itse parhaaksi tehdä veroilmoituksen suhteen, muun omaisuutesi
suhteen, lojaalisuutesi suhteen työnatajaasi kohtaan, uskollisuutesi suhteen lapsiasi
tai puolisoasi kohtaan…?
Mutta häpeät Raamattua julkisuudessa, häpeät Jeesusta? - - - ”Aamen veli, Jeesus on Herra”.
Auts! Tiedän ehkä vähän karrikoivani, mutta en kovin paljoa.
Miten ylistystapahtuma vaikutti sinuun?
Miten tai minne elämä asettuu se jälkeen?
Jonnekin harmaalle vyöhykkeelle, ei kenenkään maaperälle?
Entä seurakunnan nuorteniltojen välissä?
Mitä niiden välissä tapahtuu?
“It was a
fun, it’s alright… I'm ok, you're ok. No problem… so I don’t want make this a
problem …”
”Se oli hauskaa,
se on okei ...
minä olen ok,
sinä olet ok.
Ei hätää ... joten en halua tehdä tästä ongelmaa…”
Auts!
Jeesuksen seuraaminen, mitä se on?
Olen miettinyt paljon sitä hintaa, minkä Jeesuksen seuraajat
ovat kuluneen kahdentuhannen vuoden aikana maksaneet uskostaan häneen. Erään italialaisen tutkimuksen mukaan
kristinuskon kaksituhatvuotisen historian aikana arviolta 70 miljoonaa
kristittyä on menettänyt henkensä uskonsa takia, joista 45,5 miljoonaa
1900-luvun aikana.
Fanituksen ja todellisen opetuslapseuden hinta ja ero on
kuin yöllä ja päivällä!
Lue aikaisempi kirjotukseni kuluneelta
keväältä ”VAINOTTU SEURAKUNTA EI OLE SAMA ASIA KUIN PASSIIVINEN SEURAKUNTA”
(23. maaliskuuta 2012).
Fani voi fanittaa, pääsemättä koskaan fanituksen kohteen
elämään tai tulematta osaksi idolinsa elämää.
Teologian
professori Jukka Thurèn kirjoittaa omassa efesolaiskirjeen
komentaarissaan, että ”ei riitä, että kristitty alkaa ulkonaisesti
noudattaa uusia sääntöjä, vaan koko 'mielen hengen' eli mielen suunnan on
uudistuttava.”
Jeesus sanoo:
”joka
ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen” (Matt.10:38-39).
Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen” (Matt.10:38-39).
Ainakin
kahdeksan kertaa Uusi testamentti puhuu kilvoittelusta
ja ponnistelusta; itsensä likoon laittamisesta.
Se
on myrkkyä ajassamme elävälle pikaruokakristillisyydelle, jossa kaiken pitäisi
olla helppoa, nopeaa, valmiiksi pureskeltua, tunteiden liikuttelua.
Suosikki gospelartistini Don Francisco laulaa
erässä biisissään:
Jesus didn't die for you because it was fun
He hung there for love because it had to be done.
He hung there for love because it had to be done.
Jeesus
ei kuollut puolestasi koska se oli hauskaa. Hän roikkui ristillä rakkaudesta, koska se oli tehtävä.
Jeesus
ei kuollut ristillä siksi, että me voisimme elää mukavaa ja vaivatonta elämää
ollaksemme kerran taivaan ilossa ja autuudessa.
Raamatussa
Jeesuksen seuraaminen merkitsee vaivannäköä omassa hengellisessä kasvussamme. Sen osuus on luovuttamatonta.
Paavali
kirjoittaa filippiläisille:
”Siis,
rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei
ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa
enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että
pelastuisitte” (Fil.2:12).
Kreikankielisen
alkutekstin käyttämä sana ahkeroimisesta
merkitsee tehdä, harjoittaa, saada
aikaan, valmistaa.
Uuden
testamentin vapaakäännös Elävä Uutinen
ilmaisee jakeen näin: ”Totelkaa Jumalaa häntä syvästi kunnioittaen ja
sanoutukaa irti kaikesta, mikä on hänen tahtonsa vastaista.”
Muutos
alkaa omasta mielestämme.
Evankeliumit
puhuvat parannuksen tekemisestä.
Parannuksen
teko ei ole tapojen ja tottumusten parantelua, vaan täyskäännös.
Kreikankielen
parannusta merkitsevä sana metanoia merkitsee mielensä muuttamista.
Voi
olla, että raamatunlukutottumuksesi ja rukouselämäsi tarvitsee muutosta.
Ja voi
olla, että henkilökohtaisessa ripissäsikin Jumalan edessä tarvitset avuksesi
sellaisia ihmisiä, jotka haastavat sinua turvalliseen kasvuun.
Tässä
yhteydessä haluan sanoa, että luultavasti yksi keskeisimpiä syitä sille, miksi
emme näe yhteiskunnan muuttuvan, on meidän omassa passiivisuudessamme ja
apatiassamme.
Kaveri nimeltään Curry R. Blake on
kirjoittanut jossain;
”Ellei
evankeliumisi kosketa muita, se ei ole koskettanut sinuakaan.”
Olenko
elänyt niin ja elätkö sinä niin, että ihmisissä herää tarve kysyä uskomme
perustaa, rauhamme lähdettä...?
Tekojemme
tulee olla yhdenmukaisia tunnustamamme uskon kanssa, ja näkemystemme tulee olla
Kristuksen esikuvan mukaisen käytöksen tukemia.
Fani vai seuraaja? Siinäpä kysymys!
0 kommenttia:
Lähetä kommentti