”Siis
jos joku on siis Kristuksessa, niin hän on uusi luomus…”,
kirjoittaa apostoli Paavali (2.Kor.5:17).
Paavali kirjoittaa Jumalan lapsen uudesta olemuksesta,
elää uutena luomuksena. Vanha, synnistä, aistillisuudesta ja himoista
riippuvainen elämä on annettu ja alistettu Jeesuksen herruuden alaisuuteen. Ei
niin, etteikö synti himoineen kiusasi tästäkin eteenpäin, mutta valtasuhteet,
kuka uutta sisäistä luomusta hallitsee on ratkaisevaa. Sen edellytys on
Kristuksen omakohtainen vastaanottaminen Vapahtajana, henkilökohtaisesti,
syntimme sovittaneena Jumalan Poikana.
Siitä Johannes kirjoittaa:
”Mutta
kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan
lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen” (Hoh.1:12).
Uutena luomuksena oleminen merkitsee sisäistä
muuttumista, jossa sisäinen olemuksemme uudistuu ja uusiutuu ollessaan Pyhän
Hengen kautta jatkuvasti elävässä yhteyden Jumalaan.
VALATASUHTEET
Tottakai me joudumme kamppailemaan läpi elämämme
kiusausten ja ahdistavien ajanjaksojen keskellä.
Mutta Jumalan lapsen kohdalla kyse näyttääkin olevan valtasuhteista: kuka minua hallitsee, vaikka välillä lankean turhautuessani ja turhamaisuuttani erilaisiin synteihin?!
Mutta Jumalan lapsen kohdalla kyse näyttääkin olevan valtasuhteista: kuka minua hallitsee, vaikka välillä lankean turhautuessani ja turhamaisuuttani erilaisiin synteihin?!
Paavali sanoo ajatuksen näin:
”Sillä
minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen
kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa;
ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on
rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni” (Gal.2:19-20).
Havaitsetko jotain oleellista valtasuhteissa?
Paavali tuo esille mahdollisuuden antaa Jeesuksen elää
meissä.
Minä olen ymmärtänyt sen niin, ettei minun tarvitse
viritellä jotain uskonnollista tunnetta esittämällä harrasta, jota en
kuitenkaan osaa olla. Pikemminkin näen se yksin Jumalan tekona: saako Pyhä
Henki minussa hengittää?
Palaan tähän kirjoitukseni lopussa.
Joka tapauksessa Kristuksessa oleminen on kuoleman
julistus syntiselle minuudellemme tai luonteellemme. Samoin se on kuolema
itsekeskeisyydellemme ja siirtymistä minä -keskeisyydestä Jeesus keskeisyyteen.
Aikakauttamme riivaa oman elämämme täydellisen hallinnan
harhaluulo.
Henri
J.M. Nouwen on yksi suosikkikirjailijoitani ja lainaan
nyt häntä:
”Kun
rukouksessa luovumme kaikesta vääristä sidonnaisuuksistamme antautumalla
kokonaan Jumalalle, jolle kuulumme, me samalla kaivamme maata sen
harhakuvitelman alta, että muka hallitsisimme omaa elämäämme. Näin rukous on
kuolemista sille kaikelle, mitä kuvittelemme omaksemme…” [i]
Mitä enemmän minua on riisuttu elämääni kohdanneissa
myrskyissä, sitä enemmän rajallisuuteni ja kykenemättömyyteni hallita elämäni
kulkua on tullut ilmeiseksi. Ja tämän rinnalla olen päivä päivältä tullut
köyhemmäksi omien mahdollisuuksieni ja voimavarojeni suhteen. Joissakin
asioissa seinät vaan tulevat vastaan, halusinpa sitä tai en. Se on toisaalta
aika karua ja julmaakin, mutta ikuisuusnäkökulmasta pohdittuna hyvin
armollista: Jumala hallitsee elämääni, en minä.
Se on ajanut ja ajaa kerta toisensa jälkeen siihen
pelkistyneeseen tosiasiaan, että en minä, vaan Kristus. Minä en hallitse
elämääni vaan joudun ja saan olla riippuvainen Kristuksesta. Sillä kaikki mitä lopulta jää jäljelle, on
Kristus ja hänen yksinkertainen armonsa.
Vai mitä tarkoitit, kun annoit koko elämäsi Jeesukselle?
EPÄJUMALAT
On harhakuvitelmaa ajatella sarasvuolaiseen tapaan
kykenevämme olemaan itse itsemme sisäisiä sankareita, omaehtoisia messiaita ja
itsemme vapahtajia, joilla on jonkun hengellisen mantran, pankkitilin tai
tietotaidon nojalla avaimet kaikkivaltiuteen.
Tämä aikakausi pettää
ihmisiä ikuisen nuoruuden ylenpalttisella ihannoinnilla.Se kammoaa riippuvuutta toisista ihmisistä ja Jumalasta, mutta rakentaa samaan aikaan trendiepäjumalistaan mitä erilaisimpia ja kahlitsevimpia riippuvuuksia.
Tämä valheellisuus huuhdotaan sitten alas tajunnat turruttavilla energiajuomilla, ettemme tuntisi olevamme väsyneitä ja ettei tarvitsisi pysähtyä kuuntelemaan miten sielu voi.
TOIVO
Kun Jeesus sanoi Simon Pietarille, että hänen
vanhetessaan, hänet vyöttää toinen ja vie minne hän ei itse menisi, merkitsi se
kaiken hallintavallan antamista ja alistamista Jeesuksen herruuden alaisuuteen
(Joh.21:18).
Mitä siis Jumala jättää meille epätoivossamme ja
tuskassamme?
Toivon.
Toivo ei ole Jumalan lapsen kohdalla hatara illuusio,
vaan Jumalan lapsen kantava voima.
Paavali kirjoittaa:
”…vaan
meidän kerskauksenamme ovat myös ahdistukset, sillä me tiedämme,
että
ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä, mutta kärsivällisyys koettelemuksen
kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa; mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka
on meille annettu. Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan
jumalattomien edestä” (Room.5:3-5).
jumalattomien edestä” (Room.5:3-5).
Lainaan edelleen Henri J.M. Nouwenia:
”Kohtaamamme
tuskat ja kamppailut muuttuvat tieksi toivoon, koska toivo ei pohjaa mihinkään
sellaiseen, mikä tapahtuu vasta sen jälkeen kun kärsimyksemme ovat ohi, vaan
todelliseen Jumalan parantavan Hengen läsnäoloon kaikkien näiden kärsimysten
keskellä.”
Tämä Nouwenin oivallus lohduttaa minua valtavasti. Minun
ei tarvitse tulla hyväksi tai edes hyvästä paremmaksi kelvatakseni Jumalalle.
Tällainen ajatus on myrkkyä toisenlaista, hyvin ihmislähtöistä ja
ihmiskeskeistä evankeliumia kohtaan, jota nykyään julistetaan seminaareissa,
kirjojen sivuilla ja kristillisissä tv-ohjelmissa kautta maailman. Tämän
itsellemme kuolemisen ilosanoman voima on siinä, ettei Jeesus ei jätä meitä
orvoiksi vaan adoptoi omikseen. Ja sen sisältö ja palkinto on mittaamattoman
suuri!
Toivo on Jumalan lapsen tila, kutsumus ja asema. Pyhän
Hengen keskeisin tehtävä on ilmaista ja vakuuttaa meille toivon todellisuutta
toivottoman maailman keskellä.
Silloinkin, kun toivottomuus iskee kiusauksin,
sairauksin ja monin eritavoin kimppuumme.
Ollessani
syöpähoidoissa (käyn niissä edelleen) viime talvena, kuuntelin yhden
kanssapotilaan tuskaa. Hänen sairautensa saattoi olla jo sellaisessa vaiheessa,
ettei enää voitu lääketieteellisesti luvata ihmeitä. Mietin toivoa ja sen
olemusta. Kaikki tai kaiken loppu ei voi olla siinä, tuleeko ruumis arkku- vai
polttohaudatuksi. Kuitenkin
kanssapotilaani pohti juuri näitä kysymyksiä. Sen jälkeen ei olisi mitään. Ei mitään! Pelkkä
toivottomuuteen ja unohdukseen vajoaminen.
Menin hiukan sivummalle ja rukoilin: ”Herra, osoita
tuolle ystävälle, että on toivoa.
Salli minun kertoa toivosta sanoessasi
"minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi
kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole” (Joh.11:25-26).
Jumalan kiitos näistä Paavalin sanoista: ”…toivo ei saata häpeään”!
ANNA
PYHÄN HENGEN HENGITTÄÄ
Itse ymmärrän toivon ja sen syntymisen YKSIN Jumalan
tekona, jonka Pyhä Henki saa aikaan. Se ei ole jotain, mitä minä tuotan
lukemalla punakynä sauhuten Raamattua tai rukoilemalla kielillä kädet ristissä,
rystyset valkoisina.
Aika usein omassa hengellisyydessäni huomaan, että
omavoimaisessa koheesiossani, jossa koitan pitää asioita ja sisäistä
epäjärjestystäni jotenkin kansassa selityslitanioitteni ja varmisteluideni alle
jää se, mitä Pyhä Henki haluaisi tehdä. Metelillä koitan peittää pelkoni ja
muut tunteeni, jotka tulisi kohdata Pyhän Hengen kanssa.
Henry Nouwen kirjoittaa:
”Enää
en minä, vaan Kristus elää minussa.” Juuri tässä hiljaisuudessa Jumalan Henki
voi rukoilla meissä… Ilman hiljaisuutta Henki meissä kuolee…
Ilman hiljaisuutta
me kadotamme keskuksemme ja meistä tulee monien, jatkuvasti huomiota vaativien
ihmisten uhreja…
Rukous ei ole sitä, mitä me itse teemme, vaan pikemminkin
sitä, mitä Pyhä Henki tekee meissä.”
Toisinaan päällä oleva vaikea tilanne, tila ja aika,
jossa koemme että meidät vyöttää toinen vieden meidät olosuhteisiin, jossa
rukouksemme kuivuvat huulille, ovat Jumalan sallimia.
Isä sallii ne, jotta Pyhä
Henki saisi meissä tilaa ja siten Kristus muodon luonteemme heikkouksissa
hallitakseen helmasyntejämme ja riippuvuuksiamme. Kun minä en osaa rukoilla,
rukoilee Pyhä Henki sanoilla, joita Paavali ei edes osaa kuvata (Room.8:26).
Niinpä Pyhä Henki osoittaa meille hiljaisuudessa asemamme
ja kutsumuksemme tilaa Jumalan omina nyt ja ikuisesti:
”Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat
Jumalan lapsia.
Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne
jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme:
"Abba! Isä!" (Room.8:14-15).
Pyhä Henki vie läheisyyteen. Hän ei eristä, erota tai
hylkää. Kun juutalainen pikkupoika huudahtaa isäänsä vaikkapa jalkapallokentän
laidassa, huutaa hän hepreaksi ”abba”.
Sen suomenkielinen vastine on ”isi” tai ”Iskä”. Ja miten
lohdullista! Kun Jumalan Poika taisteli elämänsä kovinta rukoustaistelua
Getsemanen puutarhassa, jossa koko ihmiskunnan syntivelka tuli hänen
kannettavakseen, ei hän kutsunut Jumalaa nimellä Pyhä tai Kaikkivaltias tai
edes Herra Sebaot. Jeesus rukoili ”taivaallista iskäänsä” avukseen: ”Abba,
isä…” (Luuk.22:42).
Se että me emme osaa, uskalla tai ymmärrä, se juuri antaa
Pyhälle Hengelle mahdollisuuden hengittää meissä. Ne ovat Pyhän Hengen
rukouksia, joita ei voida pukea ihmissanoiksi.
________________________________________
[i] Kaikki lainaukset Henri J.M. Nouwenin kirjasta Ainoa
tarpeellinen –mietteitä rukouksesta, Karas-Sana
0 kommenttia:
Lähetä kommentti