Olen
pohtinut yhtä tapahtumaa Vanhasta testamentista: Miksi vain Mooses sai kaikkien
israelilaisten keskuudesta kutsun tulla Herraa vastaan ja viipymään hänen
kasvojensa edessä?
Psalmissa viisitoista Daavid kysyy:
”Herra, kuka saa vierailla sinun majassasi, kuka asua
sinun pyhällä vuorellasi?
Se, joka vaeltaa nuhteettomasti, joka tekee vanhurskauden ja puhuu sydämessänsä totuutta” (Ps.15:1-2).
sinun pyhällä vuorellasi?
Se, joka vaeltaa nuhteettomasti, joka tekee vanhurskauden ja puhuu sydämessänsä totuutta” (Ps.15:1-2).
Daavidin kysymys oikeastaan ilmaisee jo itsessään
vastauksen: vain vanhurskaudelle omistautunut sydän, joka palavasti etsii omaan
elämään, sen arvoihin, sanoihin ja tekoihin totuutta, saa olla lähellä Jumalaa.
PUHDAS
SYDÄN
Jeesus itse sanoo vuorisaarnassaan autuaaksi eli
onnellisiksi ihmisiksi heidät, joilla on puhdas sydän,
sillä he saavat nähdä
Jumalan (Matt.5:8).
Puhtaus Jumalan edessä on hänen taholta meihin päin
julistettua kelpaavuutta olla hänen omansa. Heprealaiskirjeessä puhutaan
täydellisyydestä, joka on seurausta Jeesuksen sovitustyön henkilökohtaisesta
ymmärtämisestä ja vastaanottamisesta:
”Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt
täydellisiksi ne, jotka pyhitetään” (Hepr.10:14).
Toisin sanoen ihminen joka käsittää Jeesuksen kuolleen
hänen iankaikkisen rangaistuksen poistaneen pahuuden eli syntisyyden edestä ja
vastaan ottaa hänet henkilökohtaisena Vapahtajanaan, julistetaan taivaallisen
Isän taholta täydelliseksi, taivaskelpoiseksi, joka on puhdassydämisyyttä.
Tämä on kaiken lähtökohta ymmärtää kuningas Daavidin
kysymys, millainen ihminen saa olla lähellä Jumalaa.
MIKSI
VAIN MOOSES KUTSUTTIIN?
Kun tutkimme israelilaisten erämaavaellusta Siinain
vuoren juurelle, havaitsemme paljon kysymyksiä herättävän tapahtumasarjan.
Toisen Mooseksen kirjan seitsemästoista luku kertoo, että vain Mooses sai
nousta Herran vuorelle.
”Ja merkitse raja kansalle yltympäri ja sano: 'Varokaa
nousemasta vuorelle tahi koskettamasta sen juureen. Jokainen, joka vuoreen
koskee, rangaistakoon kuolemalla” (2.Moos.19:12).
Miksi näin ankara kielto?
Tulemmehan me jumalanpalveluksiinkin sellaisina kuin
olemme. Olemme toisinaan saattaneet kuulla papin sanoissa tai musiikkiryhmän laulamassa
jotain sellaista, kuin ”tule sellaisenaan”. Suomen evankelisluterilaisen kirkon
sisällä toimii ryhmä, joka kutsuu itseään ”tulkaa kaikki” -liikkeeksi. Se on
avoin kaikenlaisille ihmisille ajaen myös varsin voimakkaasti homojen ja
lesbojen oikeuksia. Kaikki saavat tulla, rajoja ei aseteta, ”Herran vuorta” ei
merkitä tai eristetä mitenkään; Raamattua voidaan tulkita vapaasti etsien
sieltä itselleen sopivaksi katsomia ajatuksia ja jättää kokonaissanoma sivuun…
Mutta joskus mietin, unohtuuko joissakin tapauksia
kuningas Daavidin mukainen asennoituminen vanhurskauteen pyrkimisestä ja sen
opettamisesta seurakunnalle?
On eri asia tulla syntisenä ja
kaikin puolin rikki menneenä Jumalan luokse, kuin elää harjoittamalla syntiä
tavalla tai toisella Jumalan edessä.
Voimme tietysti sanoa, että Vanhan testamentin Herra oli
toisenlainen, mitä Uudessa liitossa. Kuitenkin Vanhan testamentin viimeisen
kirja Malakia ilmaisee jotain oleellista Jumalan luonteesta sanomalla:
”Sillä minä,
Herra, en muutu” (Malakia 3:6).
Uusi
testamentti toistaa saman ajatuksen seuraavin sanoin:
”Jeesus
Kristus on sama eilen ja tänään
ja iankaikkisesti” (Hepr.13:8).
Tässä
mielessä Jumalan luonne pyhänä ja pyhyyden vaatimus hänen kansaansa kohtaan ei
ole muuttunut.
Miksi
siis vain Mooses alkujaan kutsuttiin Herran kasvojen eteen?
Hän
ymmärsi Herran olevan pyhän, jopa kiivaan ja kuluttavan tulen kaltaisen Jumalan
(5.Moos.4:24). Mooseksella oli ollut ennen israelilaisten Egyptistä lähtöä
palava kohtaaminen Herran kanssa Siinain vuoren rinteellä, jossa Herra oli
ilmestynyt hänelle palavassa pensaassa (2.Moos.3. luku).
Mooses oli ymmärtänyt
Herran pyhyyden ja hänen totaalisen eronsa Egyptin lukuisiin kivestä tehtyihin
epäjumaliin nähden. Hänellä
oli henkilökohtainen kokemus ja tieto Herran pyhyydestä ja kansalta puuttui
tyystin tämä kokemus ja tieto. Mooseksen tuli opettaa se heille. Tätä opetuksen
ja vakavaa pyhyyden käsittämisen puutetta korostaa mielestäni kansan
kultaisenvasikan palvonnan kohteeksi valaminen samaan aikaan, kun Mooses oli
vuorella kohtaamassa Herraa (katso 2.Moos.32).
KUTSU ON YHÄ VOIMASSA
Olen
vakuuttunut siitä, että kutsu pyhittyä, omistautua Jumalalle on edelleen
voimassa. Se ei ole vain Vanhaan
testamenttiin sijoittuva ajatus, sillä Pietari kirjoittaa:
”Vyöttäkää
sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen
armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.
Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".
Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika” (1.Piet.1:13-17).
Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".
Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika” (1.Piet.1:13-17).
Pietari
korostaa toivoa, jonka Jeesuksen sovituskuolema tarjoaa. Emme ole oman onnemme,
uskonnollisuutemme tai sen puuttumisen varassa.
Vaan Jeesuksen uhrin
vastaanottaminen täytenä maksuna synneistämme tekee meidät Jumalalle
kelpaaviksi. Tämän uhrin vastaanottaminen asettaa jokaisen Jumalan lapsen myös
sen tosiasian eteen, että meidän tulee elää Jumalalle omistettua, so. hänelle
pyhitettyä elämää.
Juuri
tässä mielessä ”tule sellaisena kuin olet” ei merkitse synnin hyväksymistä tai
siinä elämistä. Kreikankielisessä alkutekstissä Pietarin sanat jakeessa
viisitoista menevät seuraavasti:
”Ja
[tulkaa tekin] itse kaikessa käyttäytymisessänne pyhiksi”.
Toisinaan
huomaan pahoin pelkääväni, että kaksituhatluvun seurakunta on unohtanut kutsun
pyhyyteen ja pyhitykseen. Meillä on kaksikymmentäneljä tuntia kestäviä
ylistysmaratoneja, joissakin kirkoissa papit antavat siunauksensa kotieläimillekin,
mutta nämä kaikki voivat olla pelkkää tunteiden nostattelua ja liikuttelua
ilman erottautumista Jumalalle.
Voimme juhlia hyvinkin antautuneen oloisesti
ylistyskonserttiemme ja teknojumalanpalveluksinemme ja palata niiden jälkeen
mitenkään muuttumattomina takaisin synnin tekemiseen. Tiedän, että tällainen
sanoma on myrkkyä tälle ajalle, mutta en välitä siitä.
Jaakobin
kirjeessä on sanat, jotka englanninkielinen New Living Taranslaition
raamatunkäännös kääntää erittäin osuvasti:
”Jos
päämääränänne on nauttia tästä maailmasta,
te ette voi olla Jumalan ystäviä”
(Jaakob 4:4, NLT).
Yhdysvaltalainen
pastori ja kirjailija John Bevere kirjoittaa pyhyydestä seuraavaa:
”Pyhittää
tarkoittaa ’erottaa’. Hyvä esimerkki tästä voisi olla nainen, joka on valittu
tulemaan kuninkaan vaimoksi. Hänet viedään palatsiin, jossa kuninkaan eunukit
huolehtivat hänestä. Eunukkien tehtävänä on valmistaa hänet kuninkaalle. Hän ei
elä enää tavallista elämää, kuten muut naiset, sillä hänet on erotettu ja
pyhitetty kuningasta varten.”[1]
Esterin
kirja on tästä oiva esimerkki.
Kutsu
pyhyyteen, erottautumaan, omistautumaan Jumala varten on yhä voimassa. Se ei ole kutsua rakentaa omia
maanpäällisiä paratiiseja; eräänlaisia hengellisiä kokemusten ”kylpyläkeskuksia”
uskoville, eikä sen koommin oman ”kaanaankielen” opettelua halleluja –
huutoineen. Pyhyys on se, mitä Pyhä Henki on saanut Jumalan sanan oppimisen ja
kuulemisen kautta vaikuttaa elämässämme. Se on jatkuvaa kutsua olla lähellä
Jumalaa. Lähellä Jumalaa eläminen oli Daavidin mukaan kaiken onnen perusta
(Ps.73:28).
Miten Sinä
vastaan Isän kutsuun pyhtittyä, erottautua hänelle tänään?
0 kommenttia:
Lähetä kommentti