Tarjosin
tänään Vantaan Lauriin vastinetta päätoimittaja Pauli Juuselan pääkirjoitukseen
”arveluttavaa terapiaa”. Saamani vastauksen mukaan ensiviikon Laurissa on jo Aslan ry:n oma vastaus, joten kirjoitustani ei julkaista. No, omassa blogissani
kaikki on mahdollista. Tässä linkki Pauli Juuselan pääkirjoitukseen ja alla oma
kommenttini pääkirjoituksesta ja sen sisällöstä. Tätäkin on lupa muiden
kommentoida (komentit kohta löytyy jókaisen blogauksen lopusta, oikea alalaita).
Vantaan
Laurin päätoimittaja Pauli
Juuselan pääkirjoitus ”arveluttava terapiaa" 11.10.2012 käsitteli Aslan ry:n tarjoamaa sielunhoitoa Helsingin Sanomien lokakuun
kuukausiliitteen kirjoituksen valossa ”homosta ehjäksi”. Juusela puolustaa
yksiselitteisesti kuukausiliitteeseen jutun kirjoittaneen toimittajan Antti Pikkasen oikeuksia soluttautua
ilman toimittajuutensa paljastamista Aslan ry:n järjestämälle leirille.
Juuselan kirjoitus antaa ymmärtää, että toimittajan tapa tehdä juttu liki salaseuraksi leimatun järjestön toiminnasta oli oikein. Siitäkin huolimatta, että jutun kirjoittaja paljastaa sielunhoidon piiriin – siis vaitiolovelvollisuuden taakse kuuluvia asioita ryhmästä, jossa hän oli mukana soluttautuneena mukamas yhdeksi ryhmäläiseksi. Samalla Juusela kyseenalaistaa pääkirjoituksessaan kurssin vetäjien ammattitaitoa ja vastuuta antaen ymmärtää, että Aalan ry ei hänen mukaansa toimi avoimesti, koska se hänen mielestään salaa mm. Elävät vedet - kurssiensa sisältöä.
Mistä tällainen näkemys kumpuaa?
Juuselan kirjoitus antaa ymmärtää, että toimittajan tapa tehdä juttu liki salaseuraksi leimatun järjestön toiminnasta oli oikein. Siitäkin huolimatta, että jutun kirjoittaja paljastaa sielunhoidon piiriin – siis vaitiolovelvollisuuden taakse kuuluvia asioita ryhmästä, jossa hän oli mukana soluttautuneena mukamas yhdeksi ryhmäläiseksi. Samalla Juusela kyseenalaistaa pääkirjoituksessaan kurssin vetäjien ammattitaitoa ja vastuuta antaen ymmärtää, että Aalan ry ei hänen mukaansa toimi avoimesti, koska se hänen mielestään salaa mm. Elävät vedet - kurssiensa sisältöä.
Mistä tällainen näkemys kumpuaa?
Samaisessa kirjoituksessa Juusela nojautuu Suomen evankelisluterilaisen arkkipiispa Kari Mäksien lausuntoihin Asalanin toiminnasta, joka julkaistiin Helsingin Sanomissa sunnuntaina 7.10.2012. Mäkinen tuo selvästi esille, ettei Alanin toiminta ole luterilaisen kirkon toimintaa – ja ilmeisesti se antaa Mäkiselle ”valtuudet” tuomita Aslanin toiminta manipuloivaksi ja jopa hengelliseksi väkivallaksi?! Tietysti taustalla vaikuttanee teologiset näkemyserot suhteessa homoseksuaalisuuteen. Silti Juuselan pääkirjoituksesta ja arkkipiispa Mäkisen haastattelusta tulee vaikutelma, että kaikki arviot perustuvat yksinomaan Hesarin kuukausiliitteessä esitettyihin väitteisiin.
Voin tietysti olla vääräkin?
Kysynkin Juuselalta, mihin hänen tapansa argumentoida
Aslan ry:n toimintaa pohjautuu?
Mikäli kaikki arviot perustuvat kuukausiliitteen tarkoitushakuiselta vaikuttavaan kirjoitukseen ilman laajaa, henkilökohtaista perehtymistä Aslanin toimintaan, pidän tällaista arviointia vähintäänkin arveluttavana journalismina.
Mikäli kaikki arviot perustuvat kuukausiliitteen tarkoitushakuiselta vaikuttavaan kirjoitukseen ilman laajaa, henkilökohtaista perehtymistä Aslanin toimintaan, pidän tällaista arviointia vähintäänkin arveluttavana journalismina.
Pirkko Alaranta, Aslanin hallituksen puheenjohtaja otti Hesarin mielipidesivulla kantaa järjestön toimintaan ja Elävät vedet –kurssien sisältöön, 10.10.2012. Hänen mukaansa Aslan ei tarjoa terapiaa vaan kristillistä sielunhoitoa, johon kuuluu kuunteleminen, Raamatun periaatteiden mukaan eläminen ja rukous.
Ketään ei pakoteta kursseille vaan osallistuminen perustuu vapaaehtoisuuteen. Myös se, mitä kurssien ryhmätyöskentelyssä itse kukin puhuu. Siksi onkin erittäin kyseenlaista Juuselan sanoja siteeraten väittää Hesarin kuukausiliitteeseen kirjoittaneen toimittajan Antti Pikkasen tapaa soluttautua kurssille ”yhteiskunnallisesti merkittävänä asiana”. Toimittaja mitä ilmeisemmin loukkasi kurssialisten yksityisyyttä, vaikka väitti muokanneensa kuulemiaan intiimejä tarinoita.
Pyhittääkö tarkoitus keinot?
Alaranta
tuo esille, ettei Aslan salaa toimintansa tai metodejaan. Esimerkiksi Elävät
vedet -kurssien sisällön voi jokainen tiedonhaluinen selvittää esimerkiksi Andrew Comiskeyn kirjasta Täyteen miehuuteen ja koko naiseksi. Kirjaa
on saatavilla eri kirjakaupoista ja sen voi lainata kirjastoista. Samoin
Aslanin nettisivuilta löytyy valtava määrä tietoa mm. Elävät vedet -kurssista,
eikä sitä ole mitenkään yritetty salata. Työni puolesta olen saanut osallistua
tilaisuuteen, jossa Aslanin ja Elävät vedet –kurssin toimintaperiaatteita ja
sisältöä on esitelty mahdollisimman laajasti.
Samoin
tunnen henkilökohtaisesti kaksi Alanin ja Elävät vedet – kurssin kouluttajia. Heidän tuntemisensa on antanut mahdollisuuden
tutustua Aslanin toimintaan ja teologiaan, sekä Elävät vedet –kurssien
sisältöön.
En kuulu evankelisluterilaiseen kirkkoon.
Mutta henkilökohtaisesti koin erittäin loukkaavana sen, että eri lehdissä aina arkkipiispaa myöden Aslan ja Elävät vedet tuomitaan manipuloivaksi, hengelliseksi väkivallaksi ja eräässä Hesarin mielipidekirjoituksessa jopa kiihkokristillisyydeksi 12.10.2012! Koen tällaisen loukkaavaksi syystä, että Juuselan tai arkkipiispan näkemykset antavat ymmärtää, etteivät heidän väitteensä perustu objektiivisuuteen.
Objektiivisuudella tarkoitan asioihin, väittämiin ja toimintatapoihin tutustumista riittävällä materiaalipohjalla. Näkemysten ja jopa tuomioiden antaminen, jotka tuntuvat perustuvat yhden toimittajan yksipuolisiin näkemyksiin Hesarin kuukausiliitteessä,
on mielestäni hyvin rajaavaa ja subjektiivista.
Tällainen
tapa käsitellä arkaa ja vaikeaa aihetta on omiaan leimaamaan niitä seurakuntia
ja kirkkokuntia, jotka ovat kokeneet yhteistyön Asalanin ja Elävät vedet –toiminnan
kanssa hyväksi. Juuri tästä syystä koen Juuselan ja arkkipiispan esittämät
näkemykset loukkaavina.
Lukiessani
edellä mainittuja näkemyksiä ja tuomioita, on pakko kysyä mikä tekee jostakin
kristillisestä toiminnasta manipuloivaa tai antaa edellytykset nimittää esimerkiksi Asalnin toimintaa peräti kiihkokristillisyydeksi?
Teen yhteistyötä jatkuvasti joidenkin evankelisluterilaisten
kristittyjen kanssa. Pidän sitä rikastuttavana kokemuksena. Rukoilemme yhdessä,
tutkimme Raamattua yhdessä ja rukoilemme yhdessä myös eri tavoin haavoittuneiden
ja sairastuneiden parantumisten puolesta. Kyse on kristillisestä sielunhoidosta,
ei terapiasta. Uskomme evankeliumien ja apostolien tekojen mallin mukaiseen
yhteyden voimaan ja siihen, että evankeliumin ilosanomaan kuuluu meidän monin
tavoin elämässämme sidottujen ja rikki
menneiden vapauttaminen sekä sairaiden parantaminen Jeesuksen antaman mallin
mukaan.
Emme lupaa paranemista, mutta uskomme niin voivan tapahtua.
Onko tällaiselle tilaa, vai onko sekin ”hengellistä väkivaltaa ja kiihkokristillisyyttä”?
Emme lupaa paranemista, mutta uskomme niin voivan tapahtua.
Onko tällaiselle tilaa, vai onko sekin ”hengellistä väkivaltaa ja kiihkokristillisyyttä”?
Esa Sarvi, pastori, Helsingin vapaaseurakunnan Itä-Helsingin työ
1 kommenttia:
Hyvä Esa Sarvi,
Lehteemme on todellakin tulossa Aslanin vastine pääkirjoitukseeni. Vastasin sinulle sähköpostissa ja kehotin lukemaan sen ensin. Jos haluat sen jälkeen vielä kommentoida, niin ole hyvä. Aslan on jutussa asianosainen, joten sillä on varsinainen vastineoikeus. Haluan varmistaa, että se mahtuu lehteen.
Tehdessäni pääkirjoitusta minulle ei ollut vielä käytössäni Aslanin ja kurssilla olleiden vastineita Helsingin Sanomista. Arkkipiispan kommentin lisäksi mainitsin kirkon diakonian ja sielunhoidon apulaisjohtajan, joka kritisoi Aslania STT:n alkuperäisessä haastattelussa. Arvelin, ettei hän tee sellaista ilman perusteita.
Itse tunnen ihmisen, joka on osallistunut Aslanin kurssille, eikä ole saanut sieltä apua. Omassa lähipiirissäni on myös läheinen, joka kysyi minulta hylkäänkö hänet, kun hän on mitä on eikä voi itseään muuttaa. Vastasin, että en tietenkään tee sitä. Ihan ilman tuntumaa tähän asiaan en siis ole, eikä tämä ole ensimmäinen kerta, kun Aslania julkisuudessa kritisoidaan.
Minulla ei ole minkäänlaista tarvetta loukata herätyskristittyjä, omaa kirkkokuntaasi tai Aslanin toimintaan osallistuvia. Jos sen tein, olen pahoillani.
Kurssin vetäjien ammattitaitoa ja vastuuta kysyin, koska jutusta ilmeni, että leirille tulevilla ihmisillä on taakkanaan isoja asioita, enkä ole vakuuttunut siitä, että kuvatunkaltainen leiri niihin parhaiten vastaa.
Toimittajan menettely tietojen hankintaan oli poikkeuksellinen. Jos hän on käyttänyt aineistoa, joka perustuu pienryhmien luottamuksellisiin keskusteluihin, sitä voidaan kritisoida. Mutta ymmärsin niin, että juttu perustui suurimmaksi osaksi hänen omiin havaintoihinsa ja kurssin vetäjien kertomuksiin.
Tämän enempää en asiaa kommentoi. Kirjoitin lähinnä siksi, ettei synny vaikutelmaa, että sensuroisin itseeni kohdistuvaa kritiikkiä. Sitä en tee.
Minun kanssani saa olla eri mieltä.
Pauli Juusela
Lähetä kommentti